Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

tisdag 2 december 2014

Lucka nr 2 i Retrobloggarnas julkalender

Ingen kan anklaga mig för att vara en flitig bloggerska. Men när Retrobloggarna anordnar sin traditionella lucköppning så vill såklart även jag vara med! 
Bloggandet får för närvarande stå tillbaka till förmån för magisteruppsats och studier till astmasköterska.., och så en del jobb. That´s life liksom... 
Trots dåligt med uppdateringar på bloggen så är jag lika retro-tokig som alltid. Om jag ska önska mig nåt i julklapp så skulle det nog kunna vara mer snyggt Adam-porslin. Tyvärr funkar ju inte detta porslin i diskmaskinen.., och nyproduktion är inte riktigt samma sak. Tv-kannan är en mycket uppskattad present från maken för flera år sen och gör verkligen skäl för sitt namn -Kokhett. 
 Härhemma har det adventfixats i en vildsint blandning av gammalt och lite nyare ting. Sonens fladdermusfåtölj fick jag av en snäll fd granne och fb-vän som tyckte att den skulle passa hos oss.
 Lite tomteinköp har det blivit i år. Dessa är årets äldsta nyinköpta tomtar. Tomtar SKA vara gamla.., och gärna lite småfula...
 Denna ljusstaken köpte jag i originalkartong förra året. 25kr och med fungerande el -sånt kan inte ens jag pruta på!
 Vårt adventsfixade burspråk. Jag älskar gardinerna, men har inte en aning om vilket tyg det är. Nån som vet?

I år har jag lyckats rensa en del i mina gömmor. Dottern har flyttat hemifrån och tog med sig det som hon ville ha. Sen hade vi loppis på glasverandan i höst. Där försvann en del. Sen har det blivit en del bortskänkt och iväglämnat till loppis. Dessa underbara UllaS-dukar får dock stanna kvar. Har tre stycken och är barnsligt förtjust i dem.
 Om jag ska summera 2014 lite så har det för mig varit ett eftertänksamt och reflekterande år. Jag, liksom många med mig, reagerar starkt på allt hat och all ilska i världen. I mitt yrke träffar jag så många som har det så mycket sämre än mig. Jag tänker då mest på alla människor som befinner sig på flykt från sina hemländer. Det jag kan göra som sjuksköterska är egentligen mest att se och bekräfta personen framför mig. När vi rensade i våra gömmor härhemma så fick även barnen rensa, En del av det som de inte sålde på loppisen fick de ge bort till barnen på en närliggande flyktingförläggning. Jag tror att våra svenska kapitalistungar mår bra av att inse att alla inte har det lika bra som vi. En slant till den frusna stackaren som sitter och tigger utanför ICA har vi råd med, och framför allt... Ser våra barn vänlighet och givmildhet så lär de sig förhoppningsvis att världen blir en trevligare plats om man visar empati och kärlek.

Jag avslutar min lucka med en bild på mina bortskämda katter, Stella och Kiara. Jag är usel på att uppdatera bloggen men ni är hjärtligt välkomna att följa mig "retromaniac" på Instagram. Om ni missade gårdagens lucka så tycker jag att ni ska klicka HÄR för att läsa det.

 Övriga luckor hittar ni här:

3 dec -  Fröken Otilias köksskåp - www.frokenotilias.se

4 dec -  Form55 - http://jjform55.blogspot.se/

5 dec - Tant Emmas bravader - http://www.tantemmasbravader.wordpress.com

6 dec -  Gestaltningstanten - http://gestaltningstanten.blogg.se/ 

7 dec (sön) - Gittes allehanda - www.bortbytingen.bloggplatsen.se

8 dec - Teak och orkideer - teakochorkideer.blogspot.se

9 dec - Retrolux - www.retrolux.blogg.se

10 dec -  Undantaget i Hulebäck - www.undantagethuleback.blogg.se

11 dec - Jag, en Loppista - loppista.elledecoration.se

12 dec - Fina fyndet - finafyndet.se 

13 dec - Vintage Spyglass - Vintagespyglass.blogspot.se

14 dec (sön) - 50-talskeramik - www.50-talskeramik.se
Porslinsbloggen - www.porslinsbloggen.se 

15 dec - Faaglarna - faaglarna.blogspot.se

16 dec - audreyfenn - audreyfennochalltfint.wordpress.com

17 dec - RetroIda - http://retroida.blogg.se

18 dec - Ljuva 50-tal - www.ljuva50tal.blogspot.se

19 dec - RETROknoppen - www.retroknoppen.com

20 dec - Allt det gamla goda - www.alltdetgamlagoda.blogg.se 

21 dec (sön) - precis en sån - http://precisensan.com/blogg 

22 dec - Sussies Fyndhörna - http://sussiesfyndhorna.blogspot.se 

23 dec - Mangania du älskade & lite till - http://manganiadulskadeolitetill.blogspot.se/

24 dec - Pensionat Granath - http://pensionatgranath.se



2 kommentarer:

  1. Känner igen det där med att inte blogga så mycket...men ska försöka bättra mig. Så mycket fint du visar på bilderna.Glad advent! kram Gila

    SvaraRadera
  2. Vi har likadana eljusstakar. :-) Fint och tankevärt skrivet!

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!